Igre i igračke za bebe od 6 do 12 meseci

Pogledajte preporuke dečijeg fizijatra DR Danijele Vukićević o igrama i igračkama koje doprinose razvoju dece u periodu od šest do dvanaest meseci 
Kako se približava šestom mesecu, beba sve više vremena provodi na čvrstoj ravnoj podlozi koja joj pruža mogućnost za istraživanje kretanja kroz okretanje, opipavanje podloge, podizanje ruke unapred, sa strane, odizanje karlice, pomeranje na podlozi…

Kakve podloge i igračke odabrati?

Podloga treba da bude stabilna, najbolje bez puno šara i ukrasa kako bi beba lakše uočila ponuđenu igračku. Šake su mnogo veće i spretnije u manipulaciji predmetima i osloncu pa je izbor igračaka koje možemo ponuditi sve veći: zvečke različitih oblika, tekstura, zvukova, jednostavne muzičke igračke kojima lako može da proizvede zvuk lupkanjem, loptice od različitih materijala, veličina, gumene igračke. Ovo je period kada beba još uvek sve stavlja u usta, pa je uvek primarno da igračka bude bezbedna, bez sitnih delova koje može da proguta ili od materijala koji je mogu povrediti.

Raznovrsne motoričke sposobnosti

Ovo je period kombinacije različitih tipova pokreta koji se vremenom usavršavaju

Period od 6. do 12. meseca je vreme kada motoričke mogućnosti bebe postaju sve raznovrsnije. Intenzivni razvoj motorike: okretanje, bauljanje, puzanje, sedenje, uspravljanje, otvaraju nove mogućnosti istraživanja. Beba dolazi u različite delove prostora, ispituje okruženje na mnogo načina: hvatanjem, lupkanjem, okretanjem, pritiskanjem, vađenjem, vraćanjem, guranjem, pomeranjem… 
Do sada ste se već upoznali sa interesovanjima i motivacijom vašeg deteta. U ovom periodu će dete znati da se zaigra i da samo uzima igračku, okreće je u ruci, baca, kreće se za njom u prostoru, pokušava da je zavuče ispod stola, stolice, komode. Upoznaje prostor, meri prostor, upoznaje podlogu, visinu, dubinu predmeta. Lopte, kockicezvečke različitih oblika, dete baca i ide za njima.

Izdvajanje kažiprsta za istraživanje

Još jedna odlika ovog uzrasta je početak izdvajanja kažiprsta za istraživanje. Zato su razvojno stimulativne muzičke igračke, igračke koje imaju više funkcija (delovi koji se okreću, vrte u krug, povlače, pritiskaju, otvaraju kao knjiga…) dobar odabir za razvijanje šake, stimulativni za kognitivni razvoj, učenje po modelu uzrok-posledica.

Saznajne sposobnosti postaju sve kompleksnije


Dete voli igre skrivanja, pronalazi sakrivene predmete, povlači igračke na kanapu, baca na pod i traži ih pogledom želeći da mu ih dohvatite. 
Počinje da shvata šuplju formu (kantice, kockice koje se ređaju jedna u drugu a kasnije i jedna na drugu), vađenje predmeta iz šuplje forme (kockice, gumene igračke i sl). Šaka je sve snažnija, pa dete voli igračke koje mogu da se stiskaju, gnječe, razvlače.
Knjige su uvek dobar izbor, najpre one mekane, gumene ili šuškave koje bezbedno stavlja u usta. U ovom uzrastu bebi su interesantne knjige od debljeg kartona (da ih ne bi pocepala) sa jednostavnim slikama, knjige koje pružaju različita taktilna iskustva (likovi ili oblici su od različitog materijala). Nudeći bebi knjigu ona uči okretanje stranica i uživa kada joj pokazujete slike i imenujete ih, kada imitirate zvukove koje produkuju životinje, kada menjate izraze lica i kažiprstom pokazujete i usmeravate bebinu pažnju.
Kako se bliži prvi rođendan, deca počinju da shvataju ubacivanje oblika u otvore (najčešće okrugli oblik u otvor), otvaraju i zatvaraju kutije sa jednostavnim mehanizmom, shvataju prebacivanje kuglica na žičanim rolerkosterima, mogu da hvataju igračke manjeg obima i ubacivati ih u rupice na igračkama, razdvajaju a potom i spajaju dve kocke, vole da vuku igračke na kanapimaimitiraju dnevne aktivnosti sa lutkama ili plišanim igračkama (ljubi, nahrani, obriši, mazi, pokaži delove tela). 
Mogu da ređaju multi-funkcionalne kocke jednu na drugu, imitiraju usisavanje, mućenje, pijenje, hranjenje, pa im se mogu ponuditi igračke koje su povezane sa ovim aktivnostima za kobajagi igruTaktilne igračke: gruba, mekana tekstura, bockave, rastegljive...igračke uvek su zanimljive i korisne za različite kombinacije pronalaženja, imenovanja, razlikovanja.

Uživajte u maštovitoj igri!

Razumevanje i izvršavanje naloga kao što su: daj, baci, omogućava imenovanje, prepoznavanje i izdvajanje predmeta koji su mu poznati (lopta, kocka, beba, flašica, šolja, kašika i sl). U ovom uzrastu deca vole da se skrivaju, imaju svoj prostor u kome su “nevidljiva” a jedva čekaju da ih neko otkrije da bi ponavljali i uživali u toj vrsti igre. Zato su sve zanimljiviji šatori, kućice..., igra je sve raznovrsnija i maštovitija. Dragi roditelji, najvažnija stvar koju treba imati na umu kada su odabir igračaka i igra u pitanju je vreme koje provodite u zajedničkim aktivnostima. Nemojte misliti da „gubite“ vreme igrajući se sa detetom. Naprotiv, to je način da podstičete pravilan svukupan razvoj svog deteta. Zato se opustite i uživajte u maštovitoj igri sa svojim detetom!

Pogledajte i video sa savetima za igru:

Pitanja i odgovori:

Koje se igračke preporučuju za uzrast od 6 do 12 meseci?

Šake su mnogo veće i spretnije u manipulaciji predmetima i osloncu pa je izbor igračaka koje možemo ponuditi sve veći: zvečke različitih oblika, tekstura, zvukova, jednostavne muzičke igračke kojima lako može da proizvede zvuk lupkanjem, loptice od različitih materijala, veličina, gumene igračke. Ovo je period kada beba još uvek sve stavlja u usta, pa je uvek primarno da igračka bude bezbedna, bez sitnih delova koje može da proguta ili od materijala koji je mogu povrediti. Period od 6.-12. meseca je vreme kada motoričke mogućnosti bebe postaju sve raznovrsnije. 

Intenzivni razvoj motorike: okretanje, bauljanje, puzanje, sedenje, uspravljanje, otvaraju nove mogućnosti istraživanja. Beba dolazi u različite delove prostora, ispituje okruženje na mnogo načina: hvatanjem, lupkanjem, okretanjem, pritiskanjem, vađenjem, vraćanjem, guranjem, pomeranjem… Još jedna odlika ovog uzrasta je početak izdvajanja kažiprsta za istraživanje. Zato su razvojno stimulativne muzičke igračke, igračke koje imaju više funkcija (delovi koji se okreću, vrte u krug, povlače, pritiskaju, otvaraju kao knjiga…) dobar odabir za razvijanje šake, stimulativni za kognitivni razvoj, učenje po modelu uzrok-posledica. Počinje da shvata šuplju formu (kantice, kockice koje se ređaju jedna u drugu a kasnije i jedna na drugu), vađenje predmeta iz šuplje forme (kockice, gumene igračke i sl). Knjige su uvek dobar izbor, najpre one mekane, gumene ili šuškave koje bezbedno stavlja u usta. U ovom uzrastu bebi su interesantne knjige od debljeg kartona (da ih ne bi pocepala) sa jednostavnim slikama, knjige koje pružaju različita taktilna iskustva (likovi ili oblici su od različitog materijala). Nudeći bebi knjigu ona uči okretanje stranica i uživa kada joj pokazujete slike i imenujete ih, kada imitirate zvukove koje produkuju životinje, kada menjate izraze lica i kažiprstom pokazujete i usmeravate bebinu pažnju. Kako se bliži prvi rođendan, deca počinju da shvataju ubacivanje oblika u otvore (najčešće okrugli oblik u otvor), otvaraju i zatvaraju kutije sa jednostavnim mehanizmom, shvataju prebacivanje kuglica na žičanim rolerkosterima, mogu da hvataju igračke manjeg obima i ubacivati ih u rupice na igračkama, razdvajaju a potom i spajaju dve kocke, vole da vuku igračke na kanapima, imitiraju dnevne aktivnosti sa lutkama ili plišanim igračkama (ljubi, nahrani, obriši, mazi, pokaži delove tela). Mogu da ređaju multi-funkcionalne kocke jednu na drugu, imitiraju usisavanje, mućenje, pijenje, hranjenje, pa im se mogu ponuditi igračke koje su povezane sa ovim aktivnostima za kobajagi igru. Taktilne igračke: gruba, mekana tekstura, bockave, rastegljive...igračke uvek su zanimljive i korisne za različite kombinacije pronalaženja, imenovanja, razlikovanja.

 Stvari koje treba imati na umu

Dragi roditelji, najvažnija stvar koju treba imati na umu kada su odabir igračaka i igra u pitnju je vreme koje provodite u zajedničkim aktivnostima. Nemojte misliti da „gubite“ vreme igrajući se sa detetom. Naprotiv, to je način da podstičete pravilan svukupan razvoj svog deteta. Zato se opustite i uživajte u maštovitoj igri sa svojim detetom! Drugo, tokom cele prve godine, beba istražuje jednako rukama kao i ustima, to znači da će svaka igračka završiti u ustima. Zbog toga je neophodno da nastavite da vodite računa da su igračke bezbedne, izrađene od netoksičnih materijala i boja, kao i da ne sadrže sitne delove koje dete može da proguta.