- Dete može bolje da toleriše razdvajanje jer razume da ćete se vratiti, čak i nakon odsustva.
- Lakše im je sa strancima i mogu čak i razgovarati sa njima ako ste u blizini.
- Bolje razumeju pravila i otvoreniji su za kompromise.
- Mogu da se žale, ponašaju, odbijaju da sarađuju ili pokazuju zabrinutost kada ih velika promena u njihovoj rutini uznemiri.
- Dete se može uplašiti kada vidi nešto novo, poput nepoznate životinje, ili kada se drugo dete uplaši (npr. kada njegov stariji brat plače tokom oluje).
- Sve su sposobniji da razumeju i reaguju na osećanja druge dece. Na primer, mogu utešiti prijatelja koji plače tako što će ga tapšati po leđima.
- Dete traži ohrabrenje i odobravanje drugih. Vole da se osećaju priznati i mogu snažno reagovati ako osete da ih je neko zasenio.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
Razvoj grube motorike
- Dete može da učestvuje u grupnim aktivnostima koje uključuju trčanje, skakanje, puzanje, kotrljanje i okretanje.
- Na uskoj površini (širine 20 cm) može napraviti najmanje četiri koraka.
- Može usporiti kada trče ili se spuštaju niz blagu padinu.
- Dete se sve lakše penje uz merdevine i druge strukture igrališta.
- Penje se uz stepenice dok se stabilizuju, stavljajući jednu nogu na svaku stepenicu.
Može da uhvati veliku loptu.
Razvoj fine motorike
- Dete prelazi od držanja olovke u šaci do držanja vrhovima prstiju.
- Uči da crta tačke, krugove i kratke linije.
- Počinje da seče papir makazama, mada ne nužno u pravoj liniji.
- Ponekad uspeva da okrene stranice knjige.
- Može pomeriti kvaku da otvore vrata.
Očekivani kognitivni razvoj u ovom periodu:
- Dete može da uporedi veličinu različitih objekata koristeći reči kao što su veći ili manji.
- Oni integrišu poznate elemente u svoju maštu i učestvuju u igrama uloga. Na primer, pretvaranje da su blagajnik, roditelj ili učitelj.
-
Imaju malo kontrole nad svojim mislima, rečima ili postupcima. Na primer, prekidaju odrasle ili prijatelje koji već govore.
- Uživaju da posmatraju svoju okolinu i dobijaju inspiraciju da izmišljaju pokrete, na primer, da puze okolo kao zmija ili pređu na prstima preko sobe.
Očekivani jezički razvoj u ovom periodu:
- Dete može da prati složenija uputstva, na primer, „Idi uzmi jaknu i stavi kapu.“
- Često konjugiraju glagole koje koriste (npr. „Mama kaže ne“ ili „Tata ide na posao“).
- Može postavljati pitanja koristeći reči kao što su ko, šta i gde.
- Daje više komentara nego ranije (npr. „Oh, kako je lepo štene!“).
- Sve više su u stanju da vode kratke razgovore sa odraslima i drugom decom.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Dete jasno pokazuje svoju naklonost.
-
Počinje da koristi ljubazne oblike komunikacije kao što su „molim“, „hvala“ i „zdravo“
- Rado će se igrati sa drugom decom, ali možda neće želeti da komunicira sa njim
- Sve više je u stanju da igra lepo i čeka svoj red.
- Počinje da izmišlja priče, oponašajući postupke odraslih
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.