- Dete gradi samopouzdanje i istražuje. Isprobaće nove stvari ako je odrasla osoba od poverenja (npr. roditelj, baka, deda, vaspitač) u blizini da pruži podršku i smernice.
- Sve više izražavaju svoje preferencije tako što pokazuju, prave zvukove ili govore kako bi skrenuli vašu pažnju na određene stvari
- Uče da prenesu nelagodu i tražiće naklonost voljene osobe ako su uznemireni.
- Da pokaže naklonost, vaše dete grli i ljubi vas, ljude oko sebe, pa čak i njihove plišane životinje i lutke.
- Mogu se uznemiriti zbog mogućnosti da budu odvojeni od vas, na primer tokom odlaska u vrtić ili kada dođe dadilja.
- Oprezni su ili stidljivi sa nepoznatim odraslim osobama, ali su možda voljni da se igraju sa njima kada je odrasla osoba od poverenja u blizini.
- Obožavaju da budu u centru pažnje i uče da mogu da iskoriste svoj smeh, osmeh i izraze lica da očaraju svoje voljene.
- Oslanjaju na vas (npr. vaše izraze lica, vaš ton glasa) da biste znali kako da reaguju u određenim situacijama. Na primer, ako vam priđe nova osoba, ona će vas pogledati i osećati se sigurnim ako ste opušteni i nasmejani.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Počinju da hodaju sami, prvo sa malo raširenim stopalima i raširenim rukama, a zatim sa približenim nogama i spuštenim rukama. Na kraju će pokušati da trče.
- Mogu da se penju uz stepenice jedan po jedan korak na sve četiri, a zatim da stoje držeći se za ogradu ili vašu ruku.
- Dete može da se spusti niz stepenice klizeći unazad na stomaku. Zatim uče da se sa svake stepenice spuštaju na sve četiri, a zatim na guzu. Sa oko 18 meseci mogu da se spuste niz stepenice držeći ruku odrasle osobe.
- Mogu hodati dok guraju ili vuku igračku.
- Penju se na stolice, sofe i stolove i mogu da izađu iz visokih stolica ili kolica bez pomoći.
Dete može da gurne loptu odrasloj osobi.
Razvoj fine motorike
- Dete daje predmete drugima kada ih pita (verbalno ili neverbalno).
Mogu koristiti viljušku (nespretno) da se hrane.
- Mogu postaviti blokove od 2,5 cm u velike kontejnere
- Dete može da uklopi jednostavne geometrijske oblike u drvenu ploču za slagalice.
- Koriste predmete kao alate (npr. da zakucaju drugi predmet).
- Dete može da složi više blokova.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Dete pokazuje da može da prepozna određene boje i oblike. Na primer, mogu da umetnu krugove i kvadrate u prave rupe na tabli.
- Njihova pažnja sve manje zaluta kada zajedno gledate slikovnice
-
Razumeju funkciju svakodnevnih predmeta (na primer, viljuška, telefon, četka za kosu). Na primer, mogu pokušati da olabave nešto svojim odvijačem ili pokušaju da ubace ključ u bravu na vratima.
Takođe prepoznaju šta znače određeni zvuci; tekuća voda u kadi signalizira vreme kupanja, na primer.
- Mogu da imenuju i ukažu na jedan od više sopstvenih delova tela.
Istražuju svet oko sebe na nove načine. Na primer, dok se igraju u sandboku, mogu da prave različite mešavine, pune kontejnere, slažu ih i prevrću ili mogu da uživaju u slaganju i kucanju kutija ili blokova igračaka.
- Dete će pokazati na stvari da ih zatraži ili vam ih pokaže. Na primer, oni će pokazati u pravom smeru kada ih pitate: „Pokaži mi mačku“ ili „Gde je mama?“
- Dete može da koristi reči da saopšti potrebe ili izrazi ideje. Na primer, mogli bi reći: „Opet!“ kada žele da nastavite da igrate skrivanja.
- Razumeju mnogo više reči nego što govore. Na primer, kada pitate svoje dete: „Gde su ti usta?“ mogu da ukažu na to, iako još nisu u stanju da izgovore reč usta
- Dete razume jednostavna uputstva i pitanja bez vašeg pokreta (npr. „Sedi“ ili „Gde je tata?“)
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Dete počinje da razume komediju i uživa u zabavljanju svojih najmilijih. Ponavljaju ponašanje koje vas nasmeje.
-
Počinju da razumeju emocije drugih ljudi. Na primer, mogu se osećati tužno kada vide drugo dete kako plače.
- Svesni su vaših emocija, posebno ako se osećate anksiozno.
- Dete više voli da se igra samo i ne želi da deli svoje igračke. Na primer, mogli bi da viču „moje!” ili se svađati sa drugim detetom zbog voljene igračke.
- Uživaju da se pretvaraju da obavljaju određene zadatke za odrasle, kao što su brisanje prašine, brisanje, postavljanje stola ili košenje travnjaka.
- Gledaju u vas kada razgovarate sa njima ili se igrate sa njima.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.