Razvoj crteža od od 3-4 godine
U ovom uzrastu, detetova koordinacija oko-ruka se poboljšava. Oni sve bolje kontrolišu olovku i sada mogu da je podignu i vrate na isto mesto. Počinju da crtaju zatvorene krugove, koji zahtevaju dobru kontrolu svojih pokreta. Takođe mogu da kopiraju već nacrtane horizontalne linije, vertikalne linije i krugove. Dete takođe počinje da želi da svojim crtežima nešto predstavi. Međutim, pošto se njihovi crteži kreiraju nasumično od crta koje crtaju, mališan prepoznaje šta je nacrtao kada je crtež završen. Na primer, mogli bi reći da su napravili medveda nakon što su otkrili da ih je njihov crtež naveo na razmišljanje o ovoj životinji. Boje koje koriste su takođe nasumične.
Razvoj figura u obliku štapića
Otprilike sa 3 i po godine dete počinje da crta štapiće: Krug predstavlja glavu, kojoj dodaju oči. Ruke, predstavljene horizontalnim linijama, ispružene su sa svake strane ove glave. Noge, predstavljene vertikalnim linijama, pričvršćene su na dnu glave. Postepeno, lik postaje detaljniji kako dete dodaje nos, usta i obrve. Kasnije, kosa i uši dolaze na sliku. Procenjuje se da 90% mališana pravi ovu vrstu crteža.
Razvoj crteža kod dece od 4 do 5 godina
Sa 4 godine, crteži deteta su malo realističniji i detaljniji. Lakše je prepoznati šta je malo dete nacrtalo pošto su se njegove veštine poboljšale. Njihovi crteži su tada bliži stvarnosti i odabranim objektima, iako proporcije još nisu tako tačne. Pored krugova, dete sada može da crta kvadrate i pravougaonike. Sa 5 godina uče i da crtaju trouglove. Njihovi prvi geometrijski oblici se često nenamerno crtaju. Postepeno, mogu ih reprodukovati po želji. U ovom uzrastu mališani takođe vole da reprodukuju određene oblike ili šare koji su prepoznatljivi. Sve ih to priprema za pisanje. Mališani crtaju ono što im je važno u većem obimu. Stoga su neki likovi često veliki koliko i kuće koje nacrtaju. Pored toga, njihove glave su često nesrazmerne ostatku tela.
Dete se oslanja na ono što zna o predmetu da bi ga reprodukovalo u svojim crtežima, a ne na ono što zapravo vidi. Dakle, pošto znaju da sto ima četiri noge, oni će crtati sto sistematski, bez obzira na njegov raspored. Slično tome, ako ih pitate da nacrtaju svoju kuću, verovatno će nacrtati ono što im kuća predstavlja, odnosno kvadrat, krov (najčešće kosi), vrata i prozore, čak i ako žive u stanu. U njihovim crtežima postoji i transparentnost. Ako nacrtaju dete koje sedi u autu, detetove noge će i dalje biti vidljive. Ako nacrtaju mamu u kući, ona će biti potpuno vidljiva kroz zidove. U ovom uzrastu, dečiji crteži ne odražavaju tačno stvarnost, ali joj se postepeno približavaju. Tek oko 9 godina će zaista moći da crtaju ono što vide. Zatim će se oslanjati na posmatranje objekata da bi ih reprodukovali, poštujući njihove specifične karakteristike.
Benefiti crtanja
Za crtanje dete koristi različite veštine koje doprinose njegovom razvoju.
Razvijaju fine motoričke veštine kad drže olovku, vode je po papiru i kontrolišu kretanje. Postizanje kontrole je korak koji priprema vašeg mališana za pisanje. Crtanje takođe razvija njihovu taktilnu percepciju (dodir). Kada crta, vaše dete mora da oseti olovku u ruci i da pritisne odgovarajuću količinu papira, a da ga ne pocepa. Kada crta, vaše dete koristi i veštine percepcije, odnosno vežba vizualizaciju objekata i oblika u prostoru kako bi organizovalo svoj crtež i kasnije kopiralo linije i geometrijske oblike. Ova veština će pomoći mališanu da nauči matematiku u školi. Crtanje je takođe način da dete razvije kreativnost i izrazi bogatstvo svoje mašte. Pored toga, crtanje navodi vaše dete da koristi svoje veštine i znanje zapažanja, jer vaše dete u slikama reprodukuje ono što zna o svetu.