Razvoj i prednosti crtanja od 3 do 5 godina

Crtanje omogućava razvoj dečijeg umetničkog smisla i afirmiše njegovu ličnost. To je takođe način da steknu veštine da se pripreme za pisanje. 

Od 3 godine, crteži malog deteta postaju sve detaljniji.

Razvoj crteža od  od 3-4 godine

U ovom uzrastu, detetova koordinacija oko-ruka se poboljšava. Oni sve bolje kontrolišu olovku i sada mogu da je podignu i vrate na isto mesto. Počinju da crtaju zatvorene krugove, koji zahtevaju dobru kontrolu svojih pokreta. Takođe mogu da kopiraju već nacrtane horizontalne linije, vertikalne linije i krugove. Dete takođe počinje da želi da svojim crtežima nešto predstavi. Međutim, pošto se njihovi crteži kreiraju nasumično od crta koje crtaju, mališan prepoznaje šta je nacrtao kada je crtež završen. Na primer, mogli bi reći da su napravili medveda nakon što su otkrili da ih je njihov crtež naveo na razmišljanje o ovoj životinji. Boje koje koriste su takođe nasumične.

U ovom uzrastu teško je bilo kome osim detetu da prepozna šta njihov crtež predstavlja. Možda čak i promene opis ako im kasnije pokažete isti crtež. Umesto da pogađate šta je vaše dete nacrtalo, zamolite ga da vam kaže šta je nacrtalo na svom listu.

Razvoj figura u obliku štapića

Otprilike sa 3 i po godine dete počinje da crta štapiće: Krug predstavlja glavu, kojoj dodaju oči. Ruke, predstavljene horizontalnim linijama, ispružene su sa svake strane ove glave. Noge, predstavljene vertikalnim linijama, pričvršćene su na dnu glave. Postepeno, lik postaje detaljniji kako dete dodaje nos, usta i obrve. Kasnije, kosa i uši dolaze na sliku. Procenjuje se da 90% mališana pravi ovu vrstu crteža.

Razvoj crteža kod dece od 4 do 5 godina

Sa 4 godine, crteži deteta su malo realističniji i detaljniji. Lakše je prepoznati šta je malo dete nacrtalo pošto su se njegove veštine poboljšale. Njihovi crteži su tada bliži stvarnosti i odabranim objektima, iako proporcije još nisu tako tačne. Pored krugova, dete sada može da crta kvadrate i pravougaonike. Sa 5 godina uče i da crtaju trouglove. Njihovi prvi geometrijski oblici se često nenamerno crtaju. Postepeno, mogu ih reprodukovati po želji. U ovom uzrastu mališani takođe vole da reprodukuju određene oblike ili šare koji su prepoznatljivi. Sve ih to priprema za pisanje. Mališani crtaju ono što im je važno u većem obimu. Stoga su neki likovi često veliki koliko i kuće koje nacrtaju. Pored toga, njihove glave su često nesrazmerne ostatku tela. 

Dete se oslanja na ono što zna o predmetu da bi ga reprodukovalo u svojim crtežima, a ne na ono što zapravo vidi. Dakle, pošto znaju da sto ima četiri noge, oni će crtati sto sistematski, bez obzira na njegov raspored. Slično tome, ako ih pitate da nacrtaju svoju kuću, verovatno će nacrtati ono što im kuća predstavlja, odnosno kvadrat, krov (najčešće kosi), vrata i prozore, čak i ako žive u stanu. U njihovim crtežima postoji i transparentnost. Ako nacrtaju dete koje sedi u autu, detetove noge će i dalje biti vidljive. Ako nacrtaju mamu u kući, ona će biti potpuno vidljiva kroz zidove. U ovom uzrastu, dečiji crteži ne odražavaju tačno stvarnost, ali joj se postepeno približavaju. Tek oko 9 godina će zaista moći da crtaju ono što vide. Zatim će se oslanjati na posmatranje objekata da bi ih reprodukovali, poštujući njihove specifične karakteristike.

Kako podstičete dete da crta?

- Obezbedite im razne materijale - olovke u boji, boje, slike lepka, lepak, itd. Kada podstičete svoje dete da stvara koristeći različite materijale, promovišete njegovo interesovanje za crtanje. 
- Pustite dete da istražuje - Morate prihvatiti da će koristiti mnogo papira pocepati i sve će biti svuda. Idite sa maštom vašeg deteta i pustite ih da odaberu svoje boje. Crtaju progresivno bolje, ali su njihovi crteži i dalje više kreativni nego realistični. Crtanje sunca u plavom? Cveće koje je veće od drveća? Ovo je sasvim normalno. 
- Izbegavajte da uvek pokušavate da im pokažete kako da crtaju, na primer cvet ili drvo - Ovaj pristup ih može učiniti manje sigurnim u sopstvene sposobnosti. Tada se mogu osećati inferiorno u poređenju sa onim što rade odrasli. To može ograničiti njihovu kreativnost i inicijativu. 
- Koristite prazne listove - Ostavljaju više prostora za maštu od bojanke koja tera vaše dete da sledi model. Ako želite da naučite svoje dete da bude tačnije i da ne crta van linija, bolje je da ga zamolite da nacrta mnogo krugova i da ih oboji. Oni će zauzvrat naučiti da kontrolišu ove pokrete. Još uvek im povremeno možete ponuditi bojanke. 
- Ako ne znaju šta da nacrtaju ili kako da to urade, ohrabrite ih da pogledaju okolo i opišu svoju okolinu. Sat na zidu je okrugao. Prozori su kvadratni. Krov kuće je trougao. Ovo će pomoći vašem mališanu da razume kako može da reprodukuje stvari na svojim crtežima.
- Ako se vašem detetu ne sviđa jedan od njihovih crteža, ohrabrite ga da objasne zašto. Pitajte ih: „Šta vam se ne sviđa na vašem crtežu?“ Takođe možete da im objasnite: „Ponekad naše ruke ne rade kako želimo, ali vežbanjem možemo naučiti kako. Jednostavnim objašnjavanjem stvarnosti svom detetu, pomažete mu da nauči kako da veruje sebi i upravlja svojim frustracijama, dok istovremeno razvija svoje samopoštovanje. 
- Prihvatite da zamažu ili bace svoj rad - Do 4 godine dete ne pokušava da napravi nešto lepo; žele da se igraju. Oni jednostavno crtaju za uživanje koje to donosi. Sklapanje, rastavljanje, lepljenje, odlepljivanje, lepljenje: Deca vole ovu vrstu igre. Ovo pomaže u jačanju njihovog samopoštovanja, dok uče da kontrolišu predmete. Sa 4 godine prelaze na drugu fazu gde žele da naprave još crteža i da ih zadrže. Počinju da ih prikazuju, akumuliraju i poklanjaju. Tada ćete dobiti potpun pristup industrijskoj gomili crteža! 
- Predložite različite načine crtanja kako biste ovu aktivnost učinili još zabavnijom. Na primer, obezbedite im razne olovke (npr. flomastere, voštane bojice, bojice za prozore ili kupanje, drvene olovke, kredu, itd.). Takođe ih podstaknite da crtaju na različitim površinama kao što su karton, table za crtanje i slikanjemagnetne table za crtanje, prozori ili ogledala.  
- Pitajte dete da napravi „najružniji crtež na svetu“. Ovo je dobra strategija da ohrabrite dete koje ne veruje da je dobro u crtanju.

Benefiti crtanja

Za crtanje dete koristi različite veštine koje doprinose njegovom razvoju. 

Razvijaju fine motoričke veštine kad drže olovku, vode je po papiru i kontrolišu kretanje. Postizanje kontrole je korak koji priprema vašeg mališana za pisanje. Crtanje takođe razvija njihovu taktilnu percepciju (dodir). Kada crta, vaše dete mora da oseti olovku u ruci i da pritisne odgovarajuću količinu papira, a da ga ne pocepa. Kada crta, vaše dete koristi i veštine percepcije, odnosno vežba vizualizaciju objekata i oblika u prostoru kako bi organizovalo svoj crtež i kasnije kopiralo linije i geometrijske oblike. Ova veština će pomoći mališanu da nauči matematiku u školi. Crtanje je takođe način da dete razvije kreativnost i izrazi bogatstvo svoje mašte. Pored toga, crtanje navodi vaše dete da koristi svoje veštine i znanje zapažanja, jer vaše dete u slikama reprodukuje ono što zna o svetu.

izvor: 
The Naître et grandir, Josiane Caron Santha

Table za crtanje

%
Novo
Drvena Samostojeća tabla za crtanje 4 u 1 Rastimo Zajedno

5.499,00 RSD 3.999,00 RSD (27.28% uštede)
Tabla za crtanje za sto Classic World

4.599,00 RSD
Tabla za crtanje 5 u 1 Classic World

7.799,00 RSD