- Dete traži više samostalnosti. Žele da rade stvari na svoj način i pokušavaju samostalno da ostvare određene zadatke, iako im je i dalje potrebna pomoć.
- Sve više žele da sami biraju. Oni testiraju svoje granice govoreći „ne“, boreći se ili bežeći (npr. kada pokušate da ih obučete ili zakopčate u kolima).
- Mogu biti veoma ljuti ili uznemireni kada stvari ne idu po planu. Na primer, mogu vrištati, plakati, udarati ili baciti se na pod.
- Dete je sve više zainteresovano za drugu decu i može oponašati njihovo ponašanje kada se igra ili komunicira sa drugima.
- Počinju da shvataju da se namere drugih ljudi mogu razlikovati od njihovih.
Vaše dete uživa u imaginarnoj igri i može pripisati osećanja i motive predmetima, kao što su plišane životinje.
- Osećaju se sigurno kada imaju stabilan raspored i određene rutine.
Dete može biti čvrsto vezano za sigurnosno ćebe, plišanu životinju ili igračku. Ovo se zove prelazni objekat; pomaže vašem detetu da prevaziđe anksioznost odvajanja i umiruje ga u određenim kontekstima (npr. pre spavanja).
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Dete može da se penje uz i niz stepenice tako što će staviti obe noge na svaku stepenicu i držati ogradu.
- Mogu da trče da ne padnu.
- Mogu da balansiraju na prstima nekoliko trenutaka.
- Može da skače preko produženog konopa, jednu nogu za drugom ili obe noge zajedno.
- Uživa da sedi na igračkama za vožnju i može da se gura napred sa obe noge istovremeno.
Razvoj fine motorike
- Dete može da drži olovku celom rukom i da šara crteže.
- Vežba crtanje precrtavanjem linija.
- Gradi kule od blokova koje su sedam blokova visoke
- Dete može da koristi makaze sa obe ruke i da seče sa boljom kontrolom.
- Mogu slagati prstenove na klin.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
Očekivani kognitivni razvoj u ovom periodu:
- Deca uče da razumeju stvari pomoću reči ili simbola, dok su ranije istraživali svet uglavnom kroz svoja čula i svoje telo. Na primer, više ne moraju da bacaju predmet da vide da li se odbija, jer mogu da zamisle da li će se to dogoditi ili ne.
- Sve više se zamišljaju sa drugima, reprodukujući radnje iz svog svakodnevnog života (npr. hranjenje lutke).
-
Uživaju u pretvaranju i korišćenju predmeta na neobične načine, kao što je hvatanje banane i pretvaranje da je telefon.
- Bolje razumeju sličnosti i razlike u obliku i veličini, ali možda neće moći da ih izraze.
Očekivani jezički razvoj u ovom periodu:
- Deca mogu da odgovore na više pitanja (npr. „Ko dolazi?“ i „Šta radiš?“).
- Razumeju koncepte kao što su unutra, gore i dole.
Koriste različite vrste reči, uključujući glagole, neke prideve i članke (npr. a, the).
- Dete može da formira jednostavne rečenice od dve i tri reči (npr. „Mama jede jabuku“).
- Mogu konjugovati glagole u sadašnjem vremenu kada formiraju ove jednostavne „rečenice“ (npr. „Tata sipa mleko“).
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Često odbija da uradi ono što tražite, kažu „ne“ i žele da donose sopstvene odluke.
-
Žele da budu autonomniji i mogu odbiti vašu pomoć dok se oblače, na primer.
- Stidljiv je i i ponekad agresivni u blizini stranaca i na nepoznatim mestima.
- Dete uživa u društvu druge dece, ali će se često svađati ako se igra sa njima.
- Imaju poteškoća u izražavanju određenih emocija, poput ljutnje i frustracije, i mogu postati agresivni (npr. udariti, ugristi, čupati kosu) ako se uznemire.
- Postaju svesni razlika između dečaka i devojčica.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.