- Dete se može prepoznati u ogledalima, fotografijama i video snimcima. Imaju osećaj individualnosti i mogu da izraze svoje želje i namere.
- Počinju da izražavaju samosvesne emocije, kao što su stid, krivica i sramota.
Dete može postati posesivno prema određenim ljudima i predmetima ili će reagovati ljubomorno kada brinete o drugom detetu.
- Mogu imati brze promene raspoloženja i pokazati svoje neslaganje durenjem, vikom ili usvajanjem agresivnog ponašanja poput ujedanja i udaranja.
- Mogu se uznemiriti zbog mogućnosti da budu odvojeni od vas, na primer tokom odlaska u vrtić ili kada dođe dadilja.
- Da bi testirali granice, mogu se upustiti u zabranjeno ponašanje ili ignorisati jasna uputstva. Na primer, vaše dete može da vas pogleda i da se popne na sto u dnevnoj sobi nakon što ste mu izričito rekli da to ne radi.
- Detetu je i dalje potreban roditelj ili staratelj kada je uznemireno, ali počinje da razvija tehnike samoumirivanja. Na primer, mogli bi skrenuti pogled ako vide nešto zastrašujuće.
- Na njih u velikoj meri utiču vaše emocionalne reakcije i promenljiva raspoloženja, i oslanjaju se na odrasle osobe od poverenja da znaju kako da reaguju na situacije.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Dete može da sedi na malim igračkama na točkovima i da se kreće napred odgurujući jednu po jednu nogu.
- Sa oko 19 meseci, dete će moći da ide ka lopti i da je udara rukama. Sa oko 24 meseca starosti, moći će da ga udaraju nogom
- Mogu da čučnu da se igraju
- Mogu da se kreću unazad, da sede na stolici
- Mogu hodati unazad ili bočno dok vuku igračku
Razvoj fine motorike
- Dete može da stavi šolje i kutije jednu u drugu
- Mogu da skinu određene delove odeće bez pomoći (npr. kapu, rukavice, čarape, raskopčati jaknu).
- Mogu da razmotaju predmet umotan u papir.
- Uče kako da koriste jednostavne alate, kao što su čekići.
- Mogu da piju iz šolje tako što će je prineti ustima, a zatim vratiti na sto.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
Očekivani kognitivni razvoj u ovom periodu:
- Uz vaše vođstvo, vaše dete postaje svesno protoka vremena, iako je ovaj koncept za njih još uvek apstraktan. Na primer, razumeju značenje fraza kao što su „ne sada“ i „kad stignemo kući“.
- Mogu sortirati predmete po boji ili obliku
-
Mogu prepoznati i imenovati ljude koje poznaju na fotografijama.
- Mogu da imenuju i ukažu na jedan od više sopstvenih delova tela.
Očekivani jezički razvoj u ovom periodu:
- Dete razume više reči nego što koristi u svom govoru. Lakše razumeju uputstva kao što su: „Idi uzmi svoje ćebe iz svoje sobe“ i pitanja poput: „Gde je tata?“ čak i ako osoba nije u sobi.
- Mogu da imenuju neke stvari koje vide oko sebe ili u slikovnicama, često pokazujući na njih u isto vreme.
- Polako počinju da grade „rečenice“ od dve reči, kao što su „Još soka“ ili „Želim kolačić“.
- Istu reč povremeno izgovaraju drugačije jer se još navikavaju na razgovor, a ponekad ih je teško razumeti.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.
- Dete se vezuje za druge ljude osim za svoje roditelje. Postepeno doživljavaju manje anksioznosti odvajanja.
-
Vole da se igraju sami. Na primer, mogu da uživaju u građevnim blokovima, crtanju ili prelistavanju knjiga.
- Posesivni su prema određenim objektima.
- Uživaju u blizini druge dece, ali ne žele nužno da se igraju sa njima.
- Osećaju intenzivan bes, frustraciju, krivicu, stid i uzbuđenje i mogu izazvati bes.
- Govore „ne“ i radije rade stvari sami.
Saznajte više o uticaju roditelja na razvoj u ovom segmentu.